ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΓΛΟΦΩΝΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

Με τη συζήτηση των τελευταίων ημερών να εντείνεται γύρω από το ζήτημα της προσφοράς αυτοχρηματοδοτούμενων αγγλόφωνων προγραμμάτων στα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου, είναι αναγκαίο να αποσαφηνίσουμε ορισμένα ζητήματα.

Ως Προοδευτική Κίνηση Φοιτητών, έχουμε επανειλημμένα εκφράσει τις ανησυχίες μας αναφορικά με τη συγκεκριμένη πρόταση που προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας και διάφορους άλλους πολιτικούς και μη φορείς. Οφείλουμε, όμως, να ξεκαθαρίσουμε ότι για εμάς το ζήτημα δεν αφορά την φιλοσοφία του νομοσχεδίου, αλλά το περιεχόμενο – τι σημαίνει η εφαρμογή του ως έχει και τι πραγματικά σημαίνει για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες.

1ο Ζήτημα – Εισαγωγή διδάκτρων:

Στην τελευταία συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, κατά την οποία συζητήθηκε το θέμα, η Υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι το ύψος των διδάκτρων στα αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα θα είναι ανταγωνιστικό με τα αντίστοιχα προγράμματα των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό σημαίνει ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα οδηγηθούν στη δημιουργία προγραμμάτων που θα είναι λιγότερο ελκυστικά, με πολύ υψηλό κόστος για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Πέραν αυτού, θα ενισχυθούν και οι υπάρχουσες ανισότητες πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οξύνοντας το φαινόμενο των φοιτητών δύο ταχυτήτων – εκείνοι που θα εισάγονται σε σχολές λόγω υψηλών βαθμολογιών και εκείνοι που θα εισάγονται λόγω της οικονομικής τους δυνατότητας. Επιπλέον, η εφαρμογή διδάκτρων στα προπτυχιακά προγράμματα ανοίγει την πόρτα για συνολική αλλαγή της χρηματοδότησης των δημόσιων πανεπιστημίων, με τον κίνδυνο σταδιακής επιβολής διδάκτρων σε όλα τα προγράμματα.

2ο Ζήτημα – Αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα:

Από τη στιγμή που αυτά τα προγράμματα θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, σημαίνει ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα αρχίσουν να λειτουργούν αποκλειστικά με όρους αγοράς. Προγράμματα σπουδών θα ανοιγοκλείνουν όχι με βάση τις ακαδημαϊκές και κοινωνικές ανάγκες, αλλά με βάση το αν είναι “κερδοφόρα”. Έτσι, τα πανεπιστήμιά μας από χώροι γνώσης και έρευνας μετατρέπονται σε επιχειρήσεις που ανταγωνίζονται τις ιδιωτικές σχολές.

3ο Ζήτημα – Υποβάθμιση των Παγκύπριων Εξετάσεων:
– Το νομοσχέδιο προνοεί ότι θα γίνεται εισαγωγή στα αγγλόφωνα προγράμματα με διεθνείς εξετάσεις. Αυτό θα ανοίξει τον δρόμο για την υποβάθμιση των Παγκύπριων αλλά και τη μαζική εισαγωγή φοιτητών πέραν και έξω από το πλαίσιο των Παγκύπριων Εξετάσεων, βάζοντας τη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε νέες περιπέτειες.
Η δική μας πρόταση – Η πραγματική διεθνοποίηση, χωρίς την επιβολή διδάκτρων:

Επειδή ποτέ δεν αρκεστήκαμε στη στείρα κριτική, ως Προοδευτική Κίνηση Φοιτητών θεωρούμε ότι υπάρχει μια πιο σωστή και δίκαιη λύση: η πρόταση του ΑΚΕΛ για την εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας ως επίσημης γλώσσας διδασκαλίας στα δημόσια πανεπιστήμια, χωρίς δίδακτρα.

Αντί να μετατρέψουμε τα δημόσια πανεπιστήμια σε επιχειρήσεις, μπορούμε να τα ενισχύσουμε, να τα ανοίξουμε στον κόσμο και να τα κάνουμε ανταγωνιστικά χωρίς να θυσιάζουμε τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Η λύση δεν είναι να επιβαρύνουμε οικονομικά τους φοιτητές, αλλά να δώσουμε πραγματικά κίνητρα και πόρους στα πανεπιστήμιά μας για να προσελκύσουν ξένους φοιτητές και να επενδύσουν στην έρευνα.

Η Κύπρος μπορεί να γίνει διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο, χωρίς να αντιγράψει αποτυχημένα μοντέλα που αφήνουν έξω όσους δεν έχουν να πληρώσουν. Για εμάς, η γνώση δεν είναι εμπόρευμα και για αυτό ως Προοδευτική θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για δημόσια, δωρεάν και ποιοτική δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, για πανεπιστήμια που υπηρετούν τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι τις ανάγκες της αγοράς.

Γραφείο Τύπου,

01/02/2025

Similar Posts